Chirurgia naczyniowa i ortopedia

Dokumenty

pobierz zgoda-na-operacje-przepukliny.pdf zgoda-na-operacje-przepukliny.pdf

Usuwanie przepuklin

Przepuklina to stan, w którym dochodzi do nieprawidłowego przemieszczenia się narządów lub ich części poza jamę ciała, a w konsekwencji uwypuklenia narządu, tkanki, w całości lub częściowo poza swoje prawidłowe, anatomiczne położenie. Objawem przepukliny jest więc miękka, często chowająca się pod wpływem ucisku palcami, wypukłość w obrębie brzucha lub pachwiny. Przepuklina to nie tylko defekt kosmetyczny. Przepuklina nieleczona może prowadzić do groźnych powikłań. Uwięźnięcie może prowadzić do zaburzenia ukrwienia jelit, a w konsekwencji do ich martwicy. Najczęściej do uwięźnięcia jelit dochodzi podczas uporczywego kaszlu lub przewlekłych zaparć. Najczęściej występującymi rodzajami przepuklin umiejscowiającymi się w okolicy pachwiny to przepuklina pachwinowa i przepuklina udowa. Przepuklina pachwinowa częściej występuje u mężczyzn, natomiast przepuklina udowa u kobiet. Oprócz tego mogą pojawiać się przepukliny brzuszne (nieprawidłowe uwypuklenie błony otrzewnej) oraz przepukliny pępkowe (najczęściej wrodzona przepuklina, której objawem jest powiększające uwypuklenie w samym pępku lub tuż obok niego).

Jak przygotować się do zabiegu:

Co najmniej 6 godzin przed zabiegiem nie należy nic pić ani jeść. Konieczne jest wykonanie badań: grupy krwi, czasu krzepnięcia, morfologii.

Jak wygląda zabieg:

Zabieg usunięcia przepukliny polega na odbudowie powłoki, dzięki czemu organy wewnętrzne (najczęściej jelita) pozostają na właściwym sobie miejscu. W nowoczesnej chirurgii przepuklin wykorzystuje się kilka dobrych sposobów operacyjnych. Współcześnie, powszechnie na całym świecie przepuklinę powinno się operować metodą beznapięciową (w uproszczeniu: zszywane tkanki nie są „na siłę″ zbliżane do siebie). Takie postępowanie w porównaniu z klasycznymi metodami napięciowymi, powoduje mniejszy ból pooperacyjny i lepsze wyniki po długim czasie od operacji. Współcześnie do operacji przepukliny stosuje się materiały syntetyczne (tzw. siatki). Tylko dzięki temu można beznapięciowo zamknąć wrota przepuklinowe i wzmocnić całą pachwinę.

Rekonwalescencja i zalecenia po zabiegu:

Powrót do domu możliwy jest już 24 godziny po zabiegu. Powrót do codziennej aktywności następuje w ciągu kilku dni.

• zaburzenia krzepnięcia
  • gorączka